Seninle Okuduğumu Anlıyorum
Değerli Uzmanlar, Sevgili Anne ve Babalar,
Çocuklar için okuma becerisi akademik başarının temelini oluşturur. Kitap okumak onlar için hem eğlenceli hem de öğretici bir aktivite olmasının yanında, dış dünyaya açılan yeni bir kapı niteliğindedir. Aynı zamanda çevreyle iletişim kurmaları için dili kullanabilecekleri bir araçtır. Okuma becerilerinin en önemli aşamalarından biri okuduğunu anlamadır.
Okuduğunu anlama, sadece dile ait sembollerin seslendirilmesi değil, mevcut bilişsel becerilerin kullanılarak, okunan metinden bir anlam çıkarılmasıdır. Çocukların okuduklarını anlayabilmesi için öncelikle metindeki kelimeleri okuyabilmeleri, harf ve seslerin değişik şekillerde birleştiklerinde meydana gelen kelimeyi ve o kelimenin anlamını bilebilmeleri gereklidir. Çocuk, metin içindeki kelimeyi anladıkça okumayı anlama becerisi de gelişir. Bu nedenle, öncelikle okuma metni içerisindeki bilinmeyen kelimelerin belirlenerek gerçek nesnelerle veya resimli kartlarla tanıtılması, anlamının sözlükten bulunarak anlatılması ve cümle içindeki kullanımı hakkında bilgi verilmesi gereklidir.
Ebeveynler çocukların okuma becerilerinin desteklenmesinde önemli bir rol oynar. Anne ve babanın aktif, destekleyici, katılımcı ve motive edici olması çocuğun okumasını ve okuduğunu anlamasını olumlu yönde etkiler.
İşitme, konuşma veya dil bozukluğu olan çocuklarda, okuma ve okuduğunu anlama becerilerinde yetersizlik görülebilir. Bu yetersizliğin temelinde, işitsel algı ve/veya ifade edici dil gelişimindeki gecikmeler, sınırlı dil gelişimi, fonolojik gecikme/bozukluk veya artikülasyon hataları yatar. Bunun yanında kelime hazinesindeki sınırlılık, harfleri ve sesleri tanımada zorluk, ek bilişsel problemler, dikkat dağınıklığı ve hafıza problemleri de okuma becerilerinin gelişimini engeller. Bu tür bozukluğu olan çocuklarda, okuma ve okuduğunu anlama becerileri uzman, öğretmen ve aile tarafından desteklenmelidir. Özellikle okul döneminde uzman ve/veya öğretmenin, çocuğun düzeyine uygun okuma materyalleri ve yararlı okuma stratejileri konusunda aileye vereceği danışmanlık hizmeti son derece önemlidir.
SENİNLE OKUDUĞUMU ANLIYORUM, çocuklarda okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır. İşitme, konuşma ve dil bozukluğu olan çocukların yanı sıra, okuma ve okuduğunu anlama becerilerinde yetersizlik gözlenen tüm çocuklarda etkin olarak kullanılabilmektedir.
SENİNLE OKUDUĞUMU ANLIYORUM, kısadan uzuna doğru sıralanmış 31 hikâyeden oluşmaktadır. Her hikâyenin sonunda, çocuğun okuduğunu anlama becerisini değerlendiren seçenekli sorular, açık uçlu sorular ve boşluk doldurma maddeleri yer almaktadır. Bunun yanında yine hikâye sonunda, çocuktan karışık olarak verilmiş kelimeleri düzenli bir cümle haline getirmesi ve hikâyeye uygun bir resim çizmesi istenmektedir.
İşitme, konuşma ve dil bozukluğu olan çocuklarla çalışan tüm profesyoneller (Eğitim Odyoloğu, Odyolog/Odyoloji Uzmanı, Dil ve Konuşma Terapisti, Konuşma Bozukluğu Uzmanı, İşitme Engelliler Öğretmeni, Özel eğitim Uzmanı, Çocuk Gelişim Uzmanı), sınıf öğretmenleri ve anne-babaların kullanımına sunulan SENİNLE OKUDUĞUMU ANLIYORUM’a hikâyeleri ile katkıda bulunan Odyoloji, Konuşma ve Ses Bozuklukları yüksek lisans programı öğrencilerime ve bu eserin sizlere kazandırılmasındaki üstün çabaları ve profesyonel yaklaşımları için Güneş Tıp Kitapevi ailesine teşekkür ediyor, ihtiyaç duyan her çocuk için faydalı olmasını diliyorum.
Doç. Dr. A. Sanem ŞAHLI